METROPOEM

Sergiu Huzum
Franța, 1970
33 min.

El și ea se întâlnesc din întâmplare la metroul parizian. Sunt, au fost, sau vor fi – sau nu – împreună în această lume fără timp și cu spațiu infinit a metropoemelor.

Neîntâmplător, Sergiu Huzum a început să lucreze la primul său film francez, Metropoem, în timp ce acasă, în România comunistă, Reconstituirea lui Lucian Pintilie, la care a fost operator, făcea istoria, dar mai ales mitologia, celui mai faimos film dizident. Deși transtravul, acel efect al opoziției dintre zoom și traveling-spate, — pe care chiar operatorul l-a brevetat sub această denumire în 1963 — fusese folosit în câteva filme românești, Huzum avea nevoie de un întreg film transtrav, nu doar de un film cu transtrav,  iar Radioteleviziunea Franceză i-a oferit șansa unuia. Inspirat de noul roman francez, cineastul sparge Parisul ca întreg cronologic și geografic, și odată cu el și șansa la narațiune clasică, cu început timid și final nefericit, a unui cuplu purtător al întregii angoase a orașului. (Călin Boto)

Data proiecție și locație

Duminică, 1 Octombrie | 16:00

Cinemateca Eforie, Strada Eforie 2
Cumpără bilet

Sergiu Huzum

Sergiu Huzum (n. 1933 – d. 2004) a absolvit IATC în 1956, ca nici zece ani mai târziu să devină o vedetă a Studioului Sahia, prin colaborările cu cineastul veteran Mirel Ilieșiu, dar și prin propriile documentare. Istoria cinemaului și-l amintește mai ales ca operator al primelor filme ale lui Lucian Pintilie, Duminică la ora 6 (1966) și Reconstituirea (1970). În 1963 brevetează procedeul cinematografic al transtrav-ului, obținut prin simultaneitatea zoom-ului și travelling-ului. Este invitat să călătorească la Paris alături de soția sa, poeta Mioara Cremene, pentru a face Metropoem în cadrul Serviciului de cercetare al Radioteleviziunii Franceze, un studio experimental a cărui existență nu a durat mult. Decide să rămână în Franța, unde lucrează pentru mult timp în televiziune, făcând înconjurul lumii pentru reportajele sale. În 1999 publică în România o carte de eseuri, Obiective subiective. Ochiul cineastului priveşte lumea prin cuvinte (Editura Albatros), ca aproape 20 de ani mai târziu, în 2014, Editura Uniunii Cineaștilor din România să publice un alt volum eseistic, Privind lumea prin cuvinte, proiect editorial al Anei Blandiana, Rodicăi Lăzărescu și Romulus Rusan.

  • Fișa tehnică
  • Producție și distribuție
  • REGIE: Sergiu Huzum
  • SCENARIU: Mioara Cremene
  • DISTRIBUȚIE: Xandra Stery, Pierre Rousseau
  • CAMERA: Sergiu Huzum
  • DOP: Sorin Popescu
  • MONTAJ: Yvonne Martin, Jacqueline Degraeve
  • MUZICĂ: Germaine May, Sergiu Huzum
  • PRODUCȚIA: Service de la recherche de la Office de Radiodiffusion Télévision Française

Conștiință Vizuală: Retrospectivă de Film Experimental Românesc

Toate filmele →

TO BE

Petros Minopetros | Durata 6 min.

Niște tineri folkiști pierd vremea la cinematograf cu un film oarecare. Pe ecran, un om se întinde pe calea ferată și își așteaptă sfârșitul. Doar că la un moment dat ecranul și realitatea devin totuna.

SOARELE ȘI DUBLUL SĂU

Mona Vătămanu, Florin Tudor | Durata 5 min.

Sus pe cer, soarele, și încă un soare, dublul celuilalt. O simplă supraimpoziție invocă cu toată forța imaginarul și poetica de anticipație, punând totodată problema dublului. Ce presupune singularul suprem pentru o cultură a reproducerii în masă?

EU-TU-MARTOR. CONȘTIINȚA VIZUALĂ

Constantin Flondor | Durata 15 min.

Un studiu ludic de perspectivă cinematografică pe din trei: trei camere de filmat, trei ecrane, Eu, Tu, Martor.

RECONSTRUCȚIE ÎN PEISAJ

Wanda Mihuleac | Durata 7 min.

Un peisaj e un peisaj e un peisaj. Însă în darea sa de seamă despre ambiguitatea realității, Wanda Mihuleac mizanscenează un peisaj infinit din reflecții și lumini.

METROPOEM

Sergiu Huzum | Durata 33 min.

El și ea se întâlnesc din întâmplare la metroul parizian. Sunt, au fost, sau vor fi – sau nu – împreună în această lume fără timp și cu spațiu infinit a metropoemelor.

FOTOGRAFII DE FAMILIE

Radu Igazság | Durata 7 min.

Timpul trece repede pentru o mică și tânără familie: curând nu va mai fi mică, copiii cresc, părinții îmbătrânesc, iar această realitate în continuă mișcare, ștearsă și difuză, mai stă uneori la cameră.

DOCUMENTAR DESPRE…

Ioana Holban | Durata 10 min.

Niște tineri documentariști au de făcut un reportaj despre munca într-o întreprindere de strunguri. Doar că Documentar despre... este și un film ludic, aproape obraznic despre propria facere.

ÂME

Ion Grigorescu | Durata 16 min.

O antologie de puneri în scenă ale unor scrieri și idei canonice despre „ideologia lucrului viu”.

Meniu