EU-TU-MARTOR. CONȘTIINȚA VIZUALĂ

Constantin Flondor
România, 1979
15 min.

Un studiu ludic de perspectivă cinematografică pe din trei: trei camere de filmat, trei ecrane, Eu, Tu, Martor.

Filmul lui Constantin Flondor este neobișnuit de teoretic pentru orice fel de cinema românesc predecembrist, oricât de experimental am vorbi. Fără a avea rigoarea sobră a cinemaului structural nord-american, este totuși cel mai apropiat exemplu autohton de un cinema al structurii: un experiment cu trei camere și trei ecrane (Eu, Tu și Martor) în care cineastul, alături de colegul Doru Tulcan, testează, joacă și celebrează perspectiva cinematografică, cu ale sale continue centrări și decentrări făcute posibile de camerele portabile („un om = o conștiință vizuală”; „universul vizual = suma conștiințelor vizuale”). (Călin Boto)

Data proiecție și locație

Duminică, 1 Octombrie | 16:00

Cinemateca Eforie, Strada Eforie 2
Cumpără bilet

Constantin Flondor

Constantin Flondor (n. 1936, Cernăuți, azi Ucraina) este o figură centrală a scenei artistice timișorene, recunoscut pe plan internațional prin activitatea sa în cadrul grupurilor artistice 111, Sigma1 și Prolog, al căror co-fondator este, dar și prin programul artistic educațional bazat pe o abordare experimentală, pe care l-a dezvoltat în 1970 alături de colegii săi de la Liceul de Artă din Timișoara. Constantin Flondor reușește să aducă în prim-plan un tip de practică artistică contemplativă și imersivă, bazată pe o continuă cercetare și analiză a relațiilor vizibile și invizibile dintre structurile organice și geometrie, dintre legile misterioase ale naturii și strictele legi matematice ale științei.

Conștiință Vizuală: Retrospectivă de Film Experimental Românesc

Toate filmele →

TO BE

Petros Minopetros | Durata 6 min.

Niște tineri folkiști pierd vremea la cinematograf cu un film oarecare. Pe ecran, un om se întinde pe calea ferată și își așteaptă sfârșitul. Doar că la un moment dat ecranul și realitatea devin totuna.

SOARELE ȘI DUBLUL SĂU

Mona Vătămanu, Florin Tudor | Durata 5 min.

Sus pe cer, soarele, și încă un soare, dublul celuilalt. O simplă supraimpoziție invocă cu toată forța imaginarul și poetica de anticipație, punând totodată problema dublului. Ce presupune singularul suprem pentru o cultură a reproducerii în masă?

EU-TU-MARTOR. CONȘTIINȚA VIZUALĂ

Constantin Flondor | Durata 15 min.

Un studiu ludic de perspectivă cinematografică pe din trei: trei camere de filmat, trei ecrane, Eu, Tu, Martor.

RECONSTRUCȚIE ÎN PEISAJ

Wanda Mihuleac | Durata 7 min.

Un peisaj e un peisaj e un peisaj. Însă în darea sa de seamă despre ambiguitatea realității, Wanda Mihuleac mizanscenează un peisaj infinit din reflecții și lumini.

METROPOEM

Sergiu Huzum | Durata 33 min.

El și ea se întâlnesc din întâmplare la metroul parizian. Sunt, au fost, sau vor fi – sau nu – împreună în această lume fără timp și cu spațiu infinit a metropoemelor.

FOTOGRAFII DE FAMILIE

Radu Igazság | Durata 7 min.

Timpul trece repede pentru o mică și tânără familie: curând nu va mai fi mică, copiii cresc, părinții îmbătrânesc, iar această realitate în continuă mișcare, ștearsă și difuză, mai stă uneori la cameră.

DOCUMENTAR DESPRE…

Ioana Holban | Durata 10 min.

Niște tineri documentariști au de făcut un reportaj despre munca într-o întreprindere de strunguri. Doar că Documentar despre... este și un film ludic, aproape obraznic despre propria facere.

ÂME

Ion Grigorescu | Durata 16 min.

O antologie de puneri în scenă ale unor scrieri și idei canonice despre „ideologia lucrului viu”.

Meniu