Ediția curentă a BIEFF propune o explorare curatorială a relației dintre gândire magică și cinema, pornind de la conceptele de „întâmplare” (chance) și „schimbare” (change) și potențialul lor de a genera emancipare individuală și colectivă, investigând totodată manierele în care ritualurile, miturile și credințele spirituale informează și/sau modelează imaginarul societăților noastre globalizate.
Filmele incluse în selecția noastră de anul acesta invocă în întunericul sălii de cinema figuri spectrale care bântuie la granița dintre trecut, prezent și viitor, dintre lumea naturală și cea supranaturală, care servesc ca oglindă uneori luminoasă, alteori întunecată a lumii în care trăim.
Concentrându-se asupra granițelor poroase dintre dihotomii precum natură versul om, om versus mașină, gândire științifică versul gândire speculativă, prezenta ediție a festivalului își propune să angajeze spectatorii într-o experiență culturală provocatoare care îmbrățișează fluiditatea, dar și contradicțiile inerente atât în ceea ce privește interacțiunile noastre sociale din ce în ce mai mediate de tehnologie, cât și mecanismele subversive ale subconștientului nostru individual și colectiv.
Într-un moment al istoriei în definit de criză și incertitudine, vă invităm să sărbătorim împreună puterea imaginației, against all odds.
Oana Ghera, Director Artistic BIEFF
Nuria Cubas este co-fondatoarea și directoarea Festivalului Internațional FILMADRID încă din 2015. A făcut parte din echipa festivalurilor Punto de Vista și Documenta Madrid și s-a implicat, în calitate de consultant, în proiecte precum CRA – la Matadero Madrid, MECAS – la Festivalul Internațional de Film Las Palmas și la Bienal de Artes Mediales, în Santiago de Chile.
Cercetător, curator și scriitor, Julian Ross a coordonat în ultimii doi ani programul Doc Fortnight derulat la Muzeul de Artă Modernă (MoMA) și este consultant de programe la IDFA. În trecut, a colaborat cu Festivalurile de la Rotterdam și Locarno. A curatoriat proiecte prezentate la: Tate, Institutul de Artă din Chicago, e-flux Video & Film, Kunsthal Rotterdam, Eye Filmmuseum, Tokyo Photographic Art Museum, Harvard Film Archive și British Film Institute. Este profesor asistent la Leiden University Centre for the Arts in Society, unde conduce centrul de cercetare interdisciplinară ReCNTR. Face parte și din boardul Collaborative Cataloging Japan, un ONG dedicat conservării proiectelor vizuale experimentale japoneze.
Daniella Shreir este fondatoarea și co-editoarea revistei de film Another Gaze. A câștigat premii importante în cariera sa de traducătoare din limba franceză (PEN Prize în 2019 pentru traducerea autobiografiei My Mother Laughs, semnată de Chantal Akerman). Din 2022, face parte din comitetul de selecție al secțiunii Director’s Fortnight (Quinzaine des Cinéastes) și este creatoarea programului Another Screen.
Eddie Bertozzi are un doctorat în filmul chinez obținut la SOAS, University of London. Între 2009 și 2020 a fost manager de program al Săptămânii Internaționale a Criticilor, secțiune independentă a Festivalului de Film de la Veneția. Din 2017 încoace lucrează ca selecționer pentru Filmmaker Festival din Milano, iar din 2021 este șeful comitetului de selecție a Pardi di domani și consilier pentru secțiunile competitive ale Festivalului de Film de la Locarno. Este, de asemenea, este activ în domeniul distribuției de film, ocupând în prezent funcția de șef al achizițiilor pentru compania italiană Academy Two. Este membru al Sindicatului Național al Criticilor de Film din Italia (SNCCI) și al Academiei Europene de Film (EFA).
Elena Duque este o regizoare, selecționeră, scriitoare și profesoară de origine spaniolă și venezueleană. A realizat, până în prezent, mai multe scurtmetraje de animație și scurtmetraje experimentale, care au fost selectate în festivaluri precum Mar del Plata, Punto de Vista, London Animation Film Festival, Les Inattendus, Documenta Madrid, Experiments in Cinema, Festival des cinémas Différents, ExFF Frankfurt, Animasivo, Cinespaña Toulouse și L'Alternativa, precum și prezentate în cadrul unor instituții ca Kino Arsenal și CCCB (Barcelona). Lucrările sale fac parte din catalogul Collectif Jeune Cinéma, Hamaca și din arhiva Xcèntric de la CCCB din Barcelona. În prezent, lucrează ca selecționer și conduce departamentul editorial al (S8) Mostra de Cinema Periférico din A Coruña și este selecționer asociat pentru Festivalul de Film European de la Sevilla.
Florian Fernandez deține un master în studii de film și coordonează mai multe inițiative dedicate industriei din cadrul programului Short Film Corner | Rendez-vous Industry. Acest forum de patru zile, organizat în cadrul Festivalului de Film de la Cannes, are ca scop promovarea filmelor de scurtmetraj și a talentelor emergente, precum și facilitarea interacțiunilor dintre cineaști și industrie. Florian face parte, în calitate de preselecționer, din departamentele program a Encounters Film Festival, Montreal Festival du Nouveau Cinéma, precum și SXSW Doc Shorts. Colaborează anual cu programele The Short Film Lab și European Short Pitch. Începând din 2023, lucrează în parteneriat cu Protest Studios pentru a se ocupa de promovarea unor scurtmetraje realizate de către voci unice.
Peter Cerovšek este directorul FeKK Ljubljana Short Film Festival și director al Centrului de Artă Contemporană SCCA-Ljubljana, unde este șeful DIVA Station Archive pentru filmele de artist, film și new media și curator pentru programele video. A înființat, în coproducție cu Cinemateca Slovenă, primul festival sloven de practici experimentale, V-F-X Ljubljana, pe care îl conduce în prezent. Este, de asemenea, curator pentru programul de scurtmetraje din cadrul Ljubljana International Film Festiva. Este fondator și producător al atelierului de scriere de scenarii Short Scene și reprezentant sloven pentru Euroconnection Short Pitch, organizat de Festivalul de Film de la Clermont-Ferrand. A regizat mai multe scurtmetraje care au primit recunoaștere internațională. Este membru al Asociației regizorilor din Slovenia și al Berlinale Talents Alumni.
Gabrielė Cegialytė activează în industria filmului de scurtmetraj și are o formare în comunicare și marketing. Din 2016 încoace lucrează pentru Lithuanian Shorts, un ONG dedicat promovării scurtmetrajelor lituaniene, rolul ei în cadrul agenției variind de la curatoriat și promovare strategică până la distribuție. Din 2015 lucrează pentru Vilnius International Short Film Festival, al cărui director general este din 2022 încoace. În ultimii șapte ani, a gestionat Baltic Pitching Forum, precum și alte inițiative ale Lithuanian Shorts ca rezidența de dezvoltare a scenariilor de scurtmetraj Baltic Shorts Residency sau ca programul de mentorat pentru femeile lituaniene din domeniul filmului și al televiziunii, Lithuanian Shorts Mentorship. Începând din 2016, Gabrielė s-a implicat activ în pregătirea catalogului anual de scurtmetraje lituaniene și în crearea standului lituanian pentru Clermont-Ferrand Short Film Market.
Ilinca Vânău este o curatoare și cercetătoare care locuiește la Edinburgh. Lucrează ca selecționer pentru Berwick Film & Media Arts Festival din Marea Britanie. A lucrat, de asemenea, ca preselecționer pentru Cork International Film Festival din Irlanda și Edinburgh International Film Festival. În prezent, Ilinca lucrează la un doctorat în studii de film în cadrul University of St Andrews, unde cercetează sunetul și postumanismul în filme și opere audiovizuale recente ale unor regizoare și artiste femei.
În valoare de 20.000 de euro în servicii de post-producție pentru următorul proiect cinematografic al câștigătorului, acest premiu se acordă celui mai bun film prezentat în cadrul Competiției Internaționale de Lungmetraj a festivalului.
Premiu oferit de Avanpost.
În valoare de 1.000 de euro, acest premiul se acordă celui mai bun film prezentat în cadrul Competiției Internaționale de Scurtmetraj a festivalului.
Premiu oferit de Uniunea Cineaștilor din România.
În valoare de 1.000 de euro, acest premiu se acordă unui film prezentat în cadrul Competiției Internaționale de Scurtmetraj care se distinge prin calitatea regiei.
În valoare de 1.000 de euro, acest premiu se acordă unui film prezentat în cadrul Competiției Internaționale de Scurtmetraj care se distinge prin conceptul său vizual inovator.
În valoare de 1.000 de euro, acest premiu se acordă celui mai bun film prezentat în cadrul Competiției Naționale de Scurtmetraj a festivalului.
În valoare de 1000 de euro în servicii de post-producție pentru următorul proiect cinematografic al regizorului câștigător, acest premiu se acordă unui film românesc prezentat în cadrul Competiției Naționale de Scurtmetraj a festivalului.
Premiu oferit de Luno.