CAVALO DINHEIRO

Pedro Costa
Portugalia, 2014
103 min.

Ventura, vârstnicul imigrant din Capul Verde și uzualul non-actor al lui Costa, a trăit în Lisabona din tinerețe, dar se pare că de-abia acum încep să iasă la iveală anxietățile sale stocate de la Revoluția Garoafelor din 1974 înoace. În fața unui eveniment care oficial a fost glorios și eliberator, Ventura, însuși subiectul pe care Revoluția pretindea să-l emancipeze, rememorează o viață trăită periferic.

Fontainhas nu mai există – decât în condiționarea socială a rezidenților și prezervarea lui în cinema. Mahalaua a fost dărâmată, dar interesul stârnit lui Costa continuă netulburat. Cavalo Dinheiro avansează intimitatea creativă a lui Costa cu Ventura, personajul său recurent care se confundă cu actorul neprofesionist care îl interpretează. După contribuția acestuia, Costa însuși spune că nu înțelege totul în film. Acțiunea începe într-un spital, sau poate centru de detenție, care pe zi pare atât de opresiv (rară excepție, oricum, lumina soarelui aici) încât deja orice exterior e suspect că ar fi un flashback sau o halucinație. Prezența altora – apropiați, Vitalina Varela, un soldat-statuie –, e cu siguranță revelatorie, și poate iluzorie. Pe lângă o cronologie incertă sau fantasmagorică, muzica subită – într-un montaj cu foștii locuitori din Fontainhas sau în secvența din lift – complică și mai tare șirul evenimentelor, dar Ventura, cu mâinile tremurânde, privirea pierdută, amintiri vii și irepresibile de la Revoluția Garoafelor, are statura necesară pentru a fixa centrul filmului. (Irina Trocan)

Data proiecție și locație

Sâmbătă, 30 Septembrie | 18:00

Cinema Union, Strada Ion Câmpineanu 21
Cumpără bilet

Retrospectivă: Pedro Costa

Toate filmele →

CAVALO DINHEIRO

Pedro Costa | Durata 103 min.

Ventura, vârstnicul imigrant din Capul Verde și uzualul non-actor al lui Costa, a trăit în Lisabona din tinerețe, dar se pare că de-abia acum încep să iasă la iveală anxietățile sale stocate de la Revoluția Garoafelor din 1974 înoace. În fața unui eveniment care oficial a fost glorios și eliberator, Ventura, însuși subiectul pe care Revoluția pretindea să-l emancipeze, rememorează o viață trăită periferic.

VITALINA VARELA

Pedro Costa | Durata 124 min.

Silueta unei femei apare în dreptul unei porți de avion. Începe să coboare treptele, lăsând în urma ei un șir de lacrimi. Pe pistă o așteaptă o echipă de lucrătoare migrante, îmbrăcate în salopete utilitare. „Întoarce-te, Vitalina – aici nu vei găsi nimic”, îi spun ele, îmbrățișând-o; ea trece mai departe fără a le răspunde.

OSSOS

Pedro Costa | Durata 98 min.

O adolescentă sinucigașă își încredințează nou-născutul tatălui copilului, un individ tulburat și cu multe datorii, ale cărui acțiuni violente îl poartă pe spectator printr-un tur al mahalalelor prăbușite ale cartierului Fontainhas.

O SANGUE

Pedro Costa | Durata 94 min.

Vincente, un tânăr de 17 ani, trăiește împreună cu Nino, fratele său de 10 ani, și cu un tată abuziv într-o casă în paragină de la periferia orașului. Într-o zi, când tatăl lor pleacă definitiv, ei trebuie să se confrunte cu consecințele dispariției sale și să încerce, cu ajutorul prietenei lui Vicente, Clara, să își refacă o viață de familie anterior fracturată.

NO QUARTO DA VANDA

Pedro Costa | Durata 171 min.

O privire neclintită, aproape de cea a unui film documentar, asupra vieții de zi cu zi a Vandei Duarte, o dependentă de heroină din cartierul Fontainhas de la periferia Lisabonei. Primul film al lui Pedro Costa filmat în digital.

JUVENTUDE EM MARCHA

Pedro Costa | Durata 156 min.

Ventura, un muncitor din Capul Verde care locuiește la periferia Lisabonei, este abandonat brusc de către soția sa, Clotilde. Ventura se simte pierdut între vechiul cartier dărăpănat în care și-a petrecut ultimii 34 de ani și noua sa locuință, dintr-un complex ieftin și construit recent. Toți tinerii săraci pe care îi întâlnește par să devină proprii săi copii.

AS FILHAS DO FOGO

Pedro Costa | Durata 9 min.

Erupția vulcanului de pe Fogo desparte trei tinere surori. Dar ele cântă. Într-o zi vom ști de ce trăim și de ce suferim...

Meniu